DEVELOPING MEDIBANG PAINT-BASED DIGITAL COMIC FOR TEACHING NARRATIVE TEXT AT KREMBUNG ISLAMIC VOCATIONAL SCHOOL

Hidayati, Khafidoh (2023) DEVELOPING MEDIBANG PAINT-BASED DIGITAL COMIC FOR TEACHING NARRATIVE TEXT AT KREMBUNG ISLAMIC VOCATIONAL SCHOOL. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of Khafidoh Hidayati_41419017_PBI_Developing Medibang Paint-Based Digital Comic for Teaching Narrative Text at Krembung Islamic Vocational School - Khafidoh Hidayati-1.pdf] Text
Khafidoh Hidayati_41419017_PBI_Developing Medibang Paint-Based Digital Comic for Teaching Narrative Text at Krembung Islamic Vocational School - Khafidoh Hidayati-1.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Latar belakang dari penelitian ini adalah penggunaan media pembelajaran yang masih terbatas dalam pembelajaran bahasa Inggris. Karena kurangnya penggunaan media pembelajaran, siswa seringkali merasa bosan pada saat pembelajaran karena suasana yang monoton. Tujuan dari penelitian ini adalah membantu untuk proses pembelajaran lebih menarik dan interaktif dengan mengembangkan media pembelajaran komik digital berbasis Medibang Paint. Untuk menguji dan mengetahui kelayakan media melalui tahap validasi oleh ahli materi dan ahli media, serta menggunakan lembar respon peserta didik agar mengetahui tanggapan dari peserta didik setelah menggunakan media tersebut. Penelitian ini menggunakan metode RnD (Research and Development) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Hasil validasi ahli media sebesar 81,25% dengan kategori "praktis" dan hasil validasi ahli materi sebesar 97,9% dengan kategori "sangat valid", sehingga dapat disimpulkan bahwa komik digital ini praktis dan sangat valid untuk digunakan pada pembelajaran bahasa Inggris materi teks naratif. Hasil dari lembar angket respon siswa adalah 79,8% dengan kategori "praktis". Dari hasil implementasi tersebut, dapat disimpulkan bahwa komik
digital berbasis Medibang Paint ini praktis untuk digunakan siswa dalam proses pembelajaran bahasa Inggris materi teks naratif.
========================================================================================================================
The background of this study is the limited use of learning media in learning English. Due to the lack of use of learning media, students often feel bored during learning because of the monotonous atmosphere. This research aims to help make learning more exciting and interactive by developing learning media Medibang Paint-based digital comic. To test and determine the feasibility of media through the validation stage by material experts and media experts, as well as using student response sheets to find out students’ responses after using the media. This research uses the RnD (Research and Development) method using the ADDIE development model. The result of media expert validation is 81.25% with the category "practical," and the result of material expert validation is 97.9% with the category "very valid", so it can be concluded that this digital comic is practical and very valid to be used during English learning in narrative text material. The result of the student response questionnaire sheet was 79.8% with the category "practical". From the implementation results, it can be concluded that this Medibang Paint-based digital comic is practical for students to use in the English
learning process in narrative text material.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Komik Digital, Teks Naratif, Medibang Paint Digital Comic, Narrative Text, Medibang Paint
Subjects: L Education > LA History of education
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 24 Oct 2023 06:41
Last Modified: 27 Feb 2024 08:31
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/99

Actions (login required)

View Item
View Item