Muhammad, Mahar Salsabil J (2025) DEVELOPING A DIGITAL STORYTELLING AS A LEARNING MEDIA FOR TEACHING RECOUNT TEXT AT ELEVENTH GRADE STUDENTS. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.
PBI_41420016_Muhammad Mahar Salsabil Junaedi_Developing a Digital Storytelling as a Learning Media for - Muh Mahar.pdf
Restricted to Registered users only
Download (5MB)
Abstract
Skripsi ini membahas pengembangan Media Digital Storytelling untuk mengajarkan materi teks recount kepada siswa kelas sebelas di SMA Avisena Jabon. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan proses pengembangan Media Digital Storytelling yang dapat meningkatkan keterlibatan dan pemahaman siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan Research and Development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). Pada tahap analisis, wawancara dengan guru bahasa Inggris mengungkapkan kesulitan siswa dalam memahami teks recount serta perlunya media pembelajaran yang lebih menarik. Pada tahap perancangan, peneliti merancang tata letak media, memilih materi yang sesuai, dan membuat animasi menggunakan PowToon. Tahap pengembangan melibatkan produksi media yang mencakup narasi, visual, dan animasi untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran. Media ini kemudian divalidasi oleh para ahli dengan hasil skor 92,5% dari ahli media dan 100% dari ahli materi, keduanya dikategorikan sebagai "Excellent." Pada tahap implementasi, media diuji dalam lingkungan kelas dan mendapat tanggapan positif. Guru memberikan evaluasi dengan skor 93,3%, sementara siswa memberikan tingkat kepuasan sebesar 91,2%, keduanya dalam kategori "Excellent." Temuan ini menunjukkan bahwa Media Digital Storytelling merupakan alat pembelajaran yang layak, menarik, dan efektif untuk mengajarkan teks recount serta meningkatkan pemahaman siswa dalam belajar bahasa Inggris.
========================================================================================================================
This thesis discusses the development of Digital Storytelling Media for teaching recount text material to eleventh-grade students at SMA Avisena Jabon. The objective is to describe the process of developing Digital Storytelling Media that enhances student engagement and comprehension. This study follows the Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). In the analysis phase, interviews with an English teacher revealed students’ struggles with recount text and the need for more engaging learning media. In the design phase, the researcher planned the media layout, selected appropriate materials, and created animations using PowToon. The development phase involved producing the media, incorporating narration, visuals, and animations to enhance learning effectiveness. The media underwent expert validation, receiving scores of 92.5% from a media expert and 100% from a material expert, both classified as “Excellent.” During the implementation phase, the media was tested in a classroom setting, where it was well received. The teacher provided a positive evaluation with a score of 93.3%, while students gave a satisfaction rating of 91.2%, both in the “Excellent” category. These findings indicate that Digital Storytelling Media is a suitable, engaging, and effective tool for teaching recount text, improving students' understanding in learning English.
| Item Type: | Thesis (Sarjana) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci : Model ADDIE, Digital Storytelling, Media Pembelajaran, Powtoon Keywords : ADDIE Models, Digital Storytelling, Learning Media, Powtoon |
| Subjects: | L Education > L Education (General) |
| Divisions: | Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris |
| Depositing User: | Perpustakaan UNUSIDA |
| Date Deposited: | 03 Dec 2025 02:15 |
| Last Modified: | 03 Dec 2025 02:15 |
| URI: | http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/891 |

