DEVELOPING A BEGINNER SPEAKING MODULE FOR ENGLISH CLUB STUDENT ACTIVITY UNIT IN UNIVERSITY OF NAHDLATUL ULAMA SIDOARJO USING ADDIE MODEL

Angelina, Putri Yuliana Iffada (2025) DEVELOPING A BEGINNER SPEAKING MODULE FOR ENGLISH CLUB STUDENT ACTIVITY UNIT IN UNIVERSITY OF NAHDLATUL ULAMA SIDOARJO USING ADDIE MODEL. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of PBI_41420012_ANGELINA_DEVELOPING A BEGINNER SPEAKING MODULE - Angelina Putri.pdf] Text
PBI_41420012_ANGELINA_DEVELOPING A BEGINNER SPEAKING MODULE - Angelina Putri.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

Bahasa Inggris merupakan bahasa internasional yang digunakan secara luas di berbagai negara, baik sebagai bahasa pertama, kedua, maupun asing. Di Indonesia, Bahasa Inggris diajarkan sebagai bahasa asing sejak jenjang pendidikan dasar hingga perguruan tinggi. Namun, kemampuan berbahasa Inggris mahasiswa, khususnya dari jurusan non-Bahasa Inggris, masih tergolong rendah. Di Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo (UNUSIDA), unit kegiatan mahasiswa English Club menjadi wadah untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa. Permasalahan utama yang dihadapi adalah ketiadaan modul pembelajaran yang sistematis. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan mengembangkan modul berbicara Bahasa Inggris untuk pemula menggunakan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Penelitian ini termasuk dalam jenis research and development (R&D). Hasil validasi ahli menunjukkan bahwa modul yang dikembangkan sangat baik (rata-rata 92%), dan hasil uji coba menunjukkan respon positif dari peserta (rata-rata 4.22). Modul ini dapat menjadi panduan praktis dalam meningkatkan keterampilan berbicara mahasiswa pemula. Penelitian ini berkontribusi terhadap peningkatan kualitas pendidikan dan mendukung Tujuan Pembangunan Berkelanjutan (SDGs) di bidang pendidikan inklusif dan berkualitas.
========================================================================================================================
English is an international language used worldwide as a first, second, or foreign language. In Indonesia, English is taught as a foreign language from elementary school to university. However, many students, especially from non-English majors, still struggle with speaking skills. At Nahdlatul Ulama University of Sidoarjo (UNUSIDA), the English Club serves as a platform to enhance students' speaking abilities. A significant issue faced by the club is the lack of structured learning modules. Therefore, this research aims to develop a beginner-level speaking module using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). This study falls under the research and development (R&D) category. Expert validation results indicated the module was "very good" (average score: 92%), and trial implementation received positive feedback (average score: 4.22). The module offers interactive speaking activities and serves as a practical guide for instructors and learners. This initiative aims to improve students’ communication skills and contributes to the Sustainable Development Goals (SDGs), particularly in promoting inclusive and quality education.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci: Modul Pembelajaran, Kemampuan Berbicara, English Club, ADDIE, R&D Keywords: Learning Module, Speaking Skills, English Club, ADDIE, R&D
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 03 Dec 2025 02:09
Last Modified: 03 Dec 2025 02:09
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/890

Actions (login required)

View Item
View Item