THE USE OF INSTAGRAM FOR TEACHING ENGLISH TO ANALYZE STUDENT’S CREATIVITY IN WRITING DESCRIPTIVE TEXT FOR TENTH GRADER

Rahma, Anggih Tia Nur (2023) THE USE OF INSTAGRAM FOR TEACHING ENGLISH TO ANALYZE STUDENT’S CREATIVITY IN WRITING DESCRIPTIVE TEXT FOR TENTH GRADER. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of Anggih Tia Nur Rahma-41419004 - anggih tia.pdf] Text
Anggih Tia Nur Rahma-41419004 - anggih tia.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini membahas tentang bagaimana proses penggunaan instagram dalam pembelajaran bahasa Inggris pada materi Descriptive text. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses dan juga hasil mengenai penggunaan Instagram dalam menganalisis kreativitas menulis siswa di kelas X MA Bi’rul
Ulum pada materi descriptive text. Penelitian ini melibatkan siswa kelas sepuluh MA Bi'rul Ulum dengan menggunakan desain kualitatif yang berfokus pada kreativitas menulis siswa. Data diperoleh dengan menggunakan tiga teknik, yang pertama dari wawancara untuk menemukan masalah sehingga peneliti dapat menentukan solusi, yang kedua dari observasi selama proses pembelajaran, dan yang ketiga dari dokumentasi untuk mengumpulkan hasil tulisan siswa. Penelitian dilaksanakan dua kali pertemuan. Pertemuan pertama instagram digunakan
sebagai media pembelajaran atau menyampaikan materi. Pada pertemuan kedua instagram digunakan sebagai media pengambilan nilai atau media praktik menulis siswa. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa siswa dapat belajar bahasa Inggris secara mandiri dan didampingi oleh guru selama proses pembelajaran dengan menggunakan media sosial. Kemudian 75% dari 14 siswa yang ada mendapatkan nilai kreativitas yang ada pada indikator.
========================================================================================================================
This research discusses how the process of using Instagram in learning English on Descriptive text material. This study aims to determine the process and also the results regarding the use of Instagram in analyzing students' writing creativity in grade X MA Bi'rul Ulum on descriptive text material. This study involved tenth grade students of MA Bi'rul Ulum using a qualitative design that focused on students' writing creativity. Data were obtained using three techniques, the first from interviews to find problems so that researchers can determine solutions, the second from observations during the learning process, and the third from
documentation to collect student writing results. The research was conducted in two meetings. The first meeting Instagram was used as a medium of learning or delivering material. In the second meeting, Instagram was used as a medium for taking grades or as a medium for student writing practice. The results of this study show that students can learn English independently and accompanied by teachers during the learning process by using social media. Then 75% of the 14 students got the creativity score on the indicator.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Instagram, kreativitas, descriptive text Instagram, creativity, descriptive text
Subjects: L Education > LA History of education
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 23 Oct 2023 03:28
Last Modified: 27 Feb 2024 06:53
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/85

Actions (login required)

View Item
View Item