AN ANALYSIS OF LANGUAGE TEST VALIDITY USED BY THE ENGLISH TEACHER IN SMP NURUL HUDA TULANGAN

Sukmawati, Siti Mutiah Ramadania (2022) AN ANALYSIS OF LANGUAGE TEST VALIDITY USED BY THE ENGLISH TEACHER IN SMP NURUL HUDA TULANGAN. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of Siti Mutiah Ramadania Sukmawati_D14180032_PBI_An Analysis of Language Test Validity used by The English Teacher in SMP Nurul Huda Tulangan - Ramadania Sukma.pdf] Text
Siti Mutiah Ramadania Sukmawati_D14180032_PBI_An Analysis of Language Test Validity used by The English Teacher in SMP Nurul Huda Tulangan - Ramadania Sukma.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tes bahasa dan validitasnya. Guru dalam merancang tes untuk menilai kemampuan siswa harus sesuai dengan RPP. Penelitian ini difokuskan untuk mengetahui validitas butir soal antar indikator dalam RPP. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif dengan menggunakan metode deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dokumen dan wawancara. Dokumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah soal tes, RPP, dan nilai siswa. Dalam penelitian ini, peneliti melakukan
wawancara dengan seorang guru sebagai informan utama dalam triangulasi sumber untuk menguji kredibilitas dengan mengecek data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jenis tes yang digunakan guru adalah pilihan ganda dan esai. Tes bahasa yang dibuat oleh guru memiliki tingkat validitas isi yang baik karena tes tersebut memiliki persentase 100% dan 95,5% sesuai dengan indikator. Tes tersebut memiliki validitas konstruk yang baik karena memiliki persentase 100% dan 85% sesuai dengan fitur soal pilihan ganda dan esai. Namun tingkat validitas dari kriteria yang dikategorikan,
dapat dikatakan kurang baik karena pada pertengahan semester hanya 22,3% nilai siswa diatas KKM. Sedangkan pada akhir semester 100% di bawah KKM.
========================================================================================================================
The objectives of this study was to analyze the language test and its validity. Teachers in designing tests to assess students' abilities must be in accordance with the lesson plans. This research is focused on knowing the validity of the items between indicators in the lesson plan. This research is a type of qualitative research using descriptive method. Data collection techniques used in this study were
document observation and interviews. The documents used in this research are test questions, lesson plans, and student grades. In this study, the researcher conducted an interview with a teacher as the main informant in source triangulation to test credibility by checking the data. The results showed that the teacher used type of the test is multiple-choice and essay questions. The language test made by the teacher
had a good level of content validity because the test had a percentage 100% and 95,5% accordance with the indicator. The test had a good construct validity because had a percentage 100% and 85% accordance with the feature of multiple-choice and essay question. However, the level validity of the categorized criteria, it can be said not good because in the mid semester is only 22, 3% the students score above KKM.
Meanwhile, at the end of the semester is 100% below KKM.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Tes Bahasa, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, Validasi Language Test, Lesson Plan, Validity
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 01 Dec 2023 07:34
Last Modified: 01 Mar 2024 02:46
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/444

Actions (login required)

View Item
View Item