AN ANALYSIS OF THINKING SKILLS IN THE ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED “WHEN ENGLISH RINGS A BELL”

Firdaus, Mega (2022) AN ANALYSIS OF THINKING SKILLS IN THE ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED “WHEN ENGLISH RINGS A BELL”. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of Mega Firdaus_D14180021_PBI_An Analysis of Thinking Skills in The English Textbook Entitled When English Rings A Bell - Mega Firdaus.pdf] Text
Mega Firdaus_D14180021_PBI_An Analysis of Thinking Skills in The English Textbook Entitled When English Rings A Bell - Mega Firdaus.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis soal-soal Lower Order Thinking Skills (LOTS) dan Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam Buku Ajar Bahasa Inggris Berjudul “When English Rings A Bell”. Penelitian ini difokuskan untuk
mengetahui bagaimana menerapkan LOTS dan HOTS pada latihan-latihan yang terdapat dalam buku teks. Ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan analisis isi. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah
observasi dokumen dan wawancara sebagai proses triangulasi. Dokumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah buku teks bahasa Inggris berjudul “When English Rings A Bell” untuk kelas tujuh, yang terdiri dari delapan bab. Instrumen penelitian berupa lembar observasi yang digunakan untuk mengidentifikasi tingkat kognitif dalam Buku Teks Bahasa Inggris “When English Rings A Bell” yang terdiri dari bab, pertanyaan, kata kerja operasional (Operational verbs/KKO), dan tingkat kognitif. Dalam penelitian ini peneliti melakukan wawancara dengan seorang guru sebagai informan utama dalam triangulasi sumber untuk menguji kredibilitas dengan mengecek data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa latihan pada buku teks berisi latihan LOTS dan HOTS dengan persentase yang berbeda. LOTS mendominasi latihan dengan persentase mengingat (C1) 49%, memahami (C2) 32%, menerapkan (C3) 19%, menganalisis (C4) 0%, mengevaluasi (C5) 0% dan mencipta (C6) 0%. Dapat disimpulkan bahwa latihan pada Buku Ajar Bahasa Inggris Berjudul “When English Rings A Bell” untuk kelas tujuh yang terdiri dari delapan bab dan 184 halaman diterbitkan oleh Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. pada tahun 2017 didominasi oleh LOTS.
========================================================================================================================
The purpose of this study was to analyze the questions of Lower Order Thinking Skills (LOTS) and Higher Order Thinking Skills (HOTS) in English Textbook Entitled "When English Rings A Bell". This research is focused on finding out how
to apply LOTS and HOTS to the exercises contained in the textbook. It’s qualitative research using content analysis. The data collection technique used in this research is document observation and interview as a process of triangulation. The document used in this study is an English textbook entitled “When English Rings A Bell” for seventh grade, which consists of eight chapters. The research instrument is an observation sheet used to identify cognitive levels in the English Text Book "When English Rings A Bell" that consists of chapter, question, operational verbs (Operational verbs/KKO), and cognitive level. In this research, the researcher conducted interviews with a teacher as the main informant in the triangulation of
sources to test credibility by checking the data. The research findings showed that the exercises of the textbook contained both LOTS and HOTS exercises with different percentages. LOTS dominated the exercises with the percentage remember (C1) 49%, understanding (C2) 32%, applying (C3) 19%, analyzing (C4) 0%, evaluating (C5) 0% and creating (C6) 0%. It can be concluded that the exercises
on the English Textbook Entitled "When English Rings A Bell" for seventh grade, which consists of eight chapters and 184 pages published by the Center for Curriculum and Books, Research and Development Agency, Ministry of Education and Culture in 2017 was dominated by LOTS.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Buku ajar Bahasa Inggris, Higher Order Thinking Skills (HOTS), Lower Order Thinking Skills (LOT). English textbook, Higher Order Thinking Skills (HOTS), Lower Order Thinking Skills (LOT).
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 01 Dec 2023 04:05
Last Modified: 01 Mar 2024 03:07
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/440

Actions (login required)

View Item
View Item