AN ANALYSIS OF THINKING SKILLS IN THE STUDENTS ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED “ENGLISH IN MIND” FOR THE SEVENTH GRADE

Inayatullatifah (2023) AN ANALYSIS OF THINKING SKILLS IN THE STUDENTS ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED “ENGLISH IN MIND” FOR THE SEVENTH GRADE. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of THESIS INAYATULLATIFAH-1 - Inayatullatifah.pdf] Text
THESIS INAYATULLATIFAH-1 - Inayatullatifah.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis materi Lower Order Thinking Skills (LOTS) dan Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam latihan siswa pada buku teks berjudul "English in Mind" untuk kelas tujuh. Penelitian ini difokuskan untuk menemukan bagaimana LOTS dan HOTS diinkorporasikan dalam latihan-latihan yang ada di buku teks tersebut. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini
adalah dokumentasi. Dokumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah buku teks bahasa Inggris berjudul "English in Mind" untuk kelas VII yang diterbitkan
oleh Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Objek penelitian ini adalah soal-soal LOTS dan HOTS dalam buku teks bahasa Inggris pada kategori latihan
membaca, menulis, tata bahasa, kosakata dan berbicara. Teknik analisis data yang digunakan adalah model Interaktif dari Miles dan Huberman (1992:19), yang meliputi reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan. Temuan penelitian menunjukkan bahwa LOTS mendominasi latihan dengan persentase 98% yang mencakup 60,3% C1 (mengingat). 35,7% C2 (memahami), dan 2% C3 (menerapkan). Persentase HOTS adalah 2% yang mencakup 1% C4 (menganalisis), 1% C5 (mengevaluasi). Dapat disimpulkan bahwa latihan-latihan soal pada buku teks Bahasa Inggris berjudul "English in Mind" untuk kelas VII didominasi oleh LOTS.
========================================================================================================================
The purpose of this research was to analyze the materials of Lower Order Thinking Skills (LOTS) and Higher Order Thinking Skills (HOTS) in the students exercises on the textbook entitled "English in Mind" students book for the seventh
grade. This research focused on finding how LOTS and HOTS are incorporated on the exercises which are stated on the textbook. This research used qualitative method. The data collecting technique used in this study was documentation. The document which was used in this study was English Textbook entitled "English in Mind" students book for the seventh grade Published by Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementrian
Pendidikan dan Kebudayaan. The objects of this research are LOTS and HOTS item exercises in English Textbook on exercises categories reading, writing, grammar, vocabulary and speaking. The data analysis technique was the Interactive model by Miles and Huberman (1992:19), which involved data reduction, data display, and drawing conclusions. The research findings showed that LOTS dominated the exercises with the percentage 98% which covered 60.3% C1 (remembering). 35.7% C2 (understanding), and 2% C3 (applying). The percentage of HOTS was 2% which covered 1% C4 (analyzing), 1% C5 (evaluating). It can be
concluded that the exercises on the English Textbook entitled "English in Mind" students book for the seventh grade was dominated by LOTS.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: LOTS, HOTS, Textbook LOTS, HOTS, Textbook
Subjects: L Education > LA History of education
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 26 Oct 2023 02:13
Last Modified: 27 Feb 2024 08:41
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/113

Actions (login required)

View Item
View Item