DEVELOPING CANVA-BASED MEDIA FOR TEACHING RECOUNT TEXT IN EIGHTH-GRADER STUDENTS OF MTS AL-ABROR SIDOARJO

Sholicha, Sofa Mar’atus (2023) DEVELOPING CANVA-BASED MEDIA FOR TEACHING RECOUNT TEXT IN EIGHTH-GRADER STUDENTS OF MTS AL-ABROR SIDOARJO. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of SOFA MAR'ATUS SHOLICHA_41419032_PBI_DEVELOPING CANVA-BASED MEDIA FOR TEACHING RECOUNT TEXT IN EIGHTH-GRADER STUDENTS OF MTS AL-ABROR SIDOARJO - Sofa MS.pdf] Text
SOFA MAR'ATUS SHOLICHA_41419032_PBI_DEVELOPING CANVA-BASED MEDIA FOR TEACHING RECOUNT TEXT IN EIGHTH-GRADER STUDENTS OF MTS AL-ABROR SIDOARJO - Sofa MS.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya motivasi belajar siswa khususnya pada mata pelajaran bahasa inggris. Salah satu faktor yang menjadi permasalahan tersebut adalah kurangnya pemanfaatan media pembelajaran yang berbasis teknologi. Maka dari itu, diperlukan adanya pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi yang dapat meningkatkan motivasi belajar siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan proses pengembangan media berbasis Canva dan untuk menggambarkan hasil pengembangan media berbasis Canva untuk pembelajaran teks recount pada siswa kelas VIII MTs Al�Abror Sidoarjo. Peneliti menggunakan penelitian Research and Development (R&D) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) dan menggunakan teknik pengumpulan data berupa observasi, dokumentasi, wawancara, dan kuesioner. Adapun subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas 8 di MTs Al-Abror Sidoarjo. Hasil penelitian ini mendapat penilaian validasi dari ahli media dan ahli materi, dengan 91,6% untuk media dan 95,8% untuk materi dengan kategori “Sangat Baik”. Selanjutnya hasil persepsi siswa terhadap media berbasis Canva diperoleh 91,4% termasuk dalam kategori “Sangat Baik”. Dengan demikian dapat
disimpulkan bahwa pengembangan media berbasis Canva untuk pembelajaran teks recount pada siswa kelas VIII MTs Al-Abror Sidoarjo yang dikembangkan sangat cocok untuk digunakan sebagai media pembelajaran.
========================================================================================================================
This study's background is student’s low learning motivation, especially in English subjects. One of the factors that become the problem is the lack of utilization of technology-based learning media. Therefore, technology-based learning media must be developed to increase student motivation. The purpose of this study is to describe the process of developing Canva-based media and to describe the product of developing Canva-based media for teaching recount text in eighth-graders students of MTs Al-Abror Sidoarjo. The researcher used Research and Development (R&D) research using the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) and used data collection techniques such as observation, documentation, interview, and questionnaire. The subjects of this study were 8th-grade students at MTs Al�Abror Sidoarjo. The results of this study received validation assessments from
media experts and materials experts, with 91.6% for media and 95.8% for materials in the "Excellent" category. Furthermore, the results of students’ perceptions of Canva-based media obtained 91.4% included in "Excellent” category. Thus, it can be concluded that the Canva-based media development for teaching recount text in eighth-grader students of MTs Al-Abror Sidoarjo which was developed very suitable for use as a learning medium.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Canva, Media pembelajaran, Recount Teks, ADDIE Canva, Learning media, Recount Text, ADDIE
Subjects: L Education > LA History of education
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 26 Oct 2023 01:49
Last Modified: 27 Feb 2024 08:40
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/112

Actions (login required)

View Item
View Item