AN ANALYSIS OF THINKING SKILLS – BASED QUESTIONS IN THE ENGLISH TEST ITEMS DEVELOPED BY TEACHERS OF SMK MAARIF TANGGULANGIN

Hikmah, Nur Maulidatul (2023) AN ANALYSIS OF THINKING SKILLS – BASED QUESTIONS IN THE ENGLISH TEST ITEMS DEVELOPED BY TEACHERS OF SMK MAARIF TANGGULANGIN. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.

[thumbnail of Nur Maulidatul Hikmah_41419027_PBI'19_An Analysis of Thinking Skills-based questions in English test items developed by teachers of SMK Maarif Tanggulangin - Nur Maulidatul Hikma.pdf] Text
Nur Maulidatul Hikmah_41419027_PBI'19_An Analysis of Thinking Skills-based questions in English test items developed by teachers of SMK Maarif Tanggulangin - Nur Maulidatul Hikma.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis soal-soal Low Order Thinking Skills (LOTS) dan Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada Soal Tes Bahasa
Inggris yang Dikembangkan oleh Guru SMK Maarif Tanggulangin. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan analisis isi. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dokumen
sebagai proses triangulasi. Dokumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah soal Mid Semester dan Akhir Semester tahun ajaran 2022/2023. Instrumen penelitian berupa lembar observasi yang digunakan untuk mengidentifikasi tingkat kognitif pada Soal Tes Bahasa Inggris yang terdiri dari pertanyaan, kata kerja operasional (KKO), dan tingkat kognitif. Dalam penelitian ini peneliti melakukan wawancara dengan seorang guru sebagai informan utama dalam triangulasi sumber untuk menguji kredibilitas dengan cara pengecekan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa soal-Soal Tes Bahasa Inggris berisi soal LOTS dan HOTS dengan persentase yang berbeda. Berdasarkan hasil analisis data yang disajikan
pada soal-soal berbasis keterampilan berpikir pada butir tes Bahasa Inggris dapat disimpulkan bahwa butir soal didominasi oleh LOTS. Hal ini dapat dilihat berdasarkan rata-rata tiap butir soal, mengingat (C1) 0%, memahami (C2) 49%, dan menerapkan (C3) 35% dengan jumlah keseluruhan 84%. Sedangkan, butir soal HOTS dimulai dari menganalisis (C4) 15%, mengevaluasi (C5) 1% dan mencipta (C6) 0% dengan jumlah keseluruhan 16%. Jadi, Dapat disimpulkan bahwa hasil Soal Tes Bahasa Inggris yang Dikembangkan oleh Guru SMK Maarif
Tanggulangin yang terdiri dari 4 penilaian (PTS1, PAS 1, PTS 2, PAS 2) yang berjumlah 130 soal adalah 100%.
========================================================================================================================
The purpose of this study was to analyze Low Order Thinking Skills (LOTS) and Higher Order Thinking Skills (HOTS) questions on the English test questions developed by Maarif Tanggulangin Vocational School Teachers. This research is a
Qualitative Research using content analysis. Data collection techniques used in this study were document observation as a triangulation process. The documents used in this research are Mid Semester and End of Semester questions for the 2022/2023 school year. The research instrument is an observation sheet that is used to identify the cognitive level on the English test questions which consist of questions, operational verbs (KKO), and cognitive level. In this study, researchers conducted interviews with a teacher as the main informant in triangulation of sources to test
credibility by checking data. The results showed that the English test questions contained LOTS and HOTS questions with different percentages. Based on the result of the data analysis presented on Thinking Skills – based questions in the English test Items it can be concluded that the test items are dominated by LOTS. This can be seen based on the average of each test items, remembering (C1) 0%, understanding (C2) 49%, and applying (C3) 35%, analyzing with the total 84% questions. Then, the HOTS questions from analyzing (C4) 15%, evaluating (C5) 1%, and creating (C6) 0% analyzing with the total 16% questions. It can be concluded that the English test questions developed by teachers of SMK Maarif Tanggulangin consist of 4 assessments (Mid Semester 1, Final Semester 2, Mid semester 2, and Final Semester 2) which totals 130 questions is 100%.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Soal Tes Bahasa Inggris, Keterampilan Berpikir Tingkat Rendah (LOTS), Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS). English test questions, Low Level Thinking Skills (LOTS), Higher Order Thinking Skills (HOTS).
Subjects: L Education > LA History of education
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Perpustakaan UNUSIDA
Date Deposited: 25 Oct 2023 02:16
Last Modified: 27 Feb 2024 08:36
URI: http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/106

Actions (login required)

View Item
View Item