Zahro, Alfinatuz (2023) ANALISIS FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV B SDN BLIGO CANDI SIDOARJO. Sarjana thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo.
Alfinatuz Zharo_D24180125_PGSD_Analisis Faktor Penyebab - Alfinatuz Zahro.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only
Download (4MB)
Abstract
Pendidikan matematika kerap dikira susah, paling utama untuk siswa sekolah bawah. Perihal ini ditemui pada siswa kelas IV B di SDN Bligo Candi Sidoarjo, spesialnya pada modul pendidikan berhitung ratusan serta ribuan bilangan. Dengan dibuktikan hasil belajar matematika modul susun aritmatika rendah. Sehingga dibutuhkan riset lebih lanjut buat menganalisis faktor- faktor kesusahan belajar yang dirasakan siswa. Riset ini bertujuan buat mengenali kesusahan yang dirasakan siswa kelas IV B SDN Bligo Candi Sidoarjo dalam menuntaskan tugas matematika serta mendeskripsikan faktor- faktor pemicu kesusahan belajar pada siswa kelas IV B SDN Bligo Candi Sidoarjo. pendidikan matematika buat kelas IV B di SDN Bligo Candi Sidoarjo. Tipe riset yang digunakan merupakan kualitatif dengan desain deskriptif. Metode pengumpulan informasi lewat angket, wawancara, serta observasi. Subyek riset ini merupakan siswa kelas IV B SDN Bligo Candi Sidoarjo yang berjumlah 20 orang. Bersumber pada hasil riset menampilkan kalau keahlian siswa dalam pendidikan matematika kurang maksimal. Perihal ini dibuktikan dari 20 siswa, cuma 3 siswa yang sanggup mengerjakan soal susun aritmatika hingga berakhir serta benar. Pada tingkatan kesusahan uraian konsep 20 siswa ada 4
ataupun 20% siswa yang tidak menguasai konsep berhitung berjenjang. Sedangkan itu, ada 13 ataupun 65% siswa yang masih hadapi kesusahan dalam berhitung dari 20 siswa yang hadapi kesusahan dalam keahlian berhitung. Aspek pemicu kesusahan berasal dari aspek internal( perilaku siswa, motivasi belajar, kesehatan badan yang belum maksimal, serta keahlian indrawi siswa yang kurang) serta aspek eksternal( modifikasi metode mengajar guru, media pendidikan, fasilitas serta prasarana, serta area keluarga).
========================================================================================================================
Mathematics education is often considered difficult, especially for elementary school students. This is found in class IV B students at SDN Bligo Candi Sidoarjo, especially in the education module for counting hundreds and thousands of numbers. With the proven results of learning mathematics low arithmetic stacking module. So that further research is needed to analyze the factors of learning difficulties felt by students. This research aims to identify the difficulties felt by class IV B students at SDN Bligo Candi Sidoarjo in completing math assignments and to describe the factors that trigger learning difficulties in class IV B students at SDN
Bligo Candi Sidoarjo. mathematics education for class IV B at SDN Bligo Candi Sidoarjo. The type of research used is qualitative with a descriptive design. Methods of collecting information through questionnaires, interviews, and observation. The research subjects were 20 class IV B students at SDN Bligo Candi Sidoarjo. Based on research results, it shows that students' expertise in mathematics education is not optimal. This is evidenced by the 20 students, only 3 students were able to complete the arithmetic problems until they were correct. At
the difficulty level of the concept description of 20 students, there are 4 or 20% of students who do not master the concept of tiered counting. Meanwhile, there were 13 or 65% of students who still had difficulty in counting out of 20 students who had difficulty in numeracy skills. Aspects that trigger distress come from internal aspects (student behavior, learning motivation, body health that is not optimal, and students' sensory skills are lacking) and external aspects (modifications to teacher teaching methods, educational media, facilities and infrastructure, and family
areas).
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kesulitan belajar, matematika, siswa sekolah dasar Learning difficulties, mathematics, elementary school students |
Subjects: | L Education > LA History of education |
Divisions: | Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Perpustakaan UNUSIDA |
Date Deposited: | 26 Oct 2023 03:57 |
Last Modified: | 28 Feb 2024 01:29 |
URI: | http://digilib.repository.unusida.ac.id/id/eprint/122 |